Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2013

«Λαθρέμποροι Ιστορίας - Επιστροφή 20 θησαυρών»

Γράφει η ΤΙΝΑ ΣΓΟΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Με την ευκαιρία της πρόσφατης κυκλοφορίας κι επίσημης παρουσίασης, από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρη του βιβλίου του καταξιωμένου και γνωστού ιδιωτικού ερευνητή  Γιώργου Τσούκαλη «Λαθρέμποροι Ιστορίας - Επιστροφή των 20 θησαυρών», έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε τον κορυφαίο του επαγγέλματός του, σήμερα.


Ο Γιώργος Τσούκαλης γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1957 και τέλειωσε εκεί το Δημοτικό και το Οικονομικό Γυμνάσιο. Σαν έφηβος υπήρξε αθλητής στίβου και αργότερα μέλος του ΠΑΣ Γιάννενα και χορηγός της γυναικείας ομάδας πόλο του Ολυμπιακού ΣΦΠ. Το 1979 αποφοίτησε από την Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή Πειραιά.

Τελειώνοντας τη στρατιωτική του θητεία ως Δόκιμος Έφεδρος Αξιωματικός Πυροβολικού, εργάστηκε σε διάφορες θέσεις. Η ενασχόλησή του με τις ιδιωτικές έρευνες ήταν όνειρο ζωής!


Η επιτυχημένη πορεία του στο χώρο, άρχισε απαντώντας σε μία αγγελία που ήταν από γραφείο ιδιωτικών ερευνών. Από το 1989 έχει δικό του γραφείο.    
   
Το 1990 δημιούργησε τον άτυπο σύλλογο καταπολέμησης αρχαιοκαπηλίας «Αθηνά», που έχει αναδείξει συνολικά τη δράση 20 κυκλωμάτων κλοπής.


Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα του σε ελληνικά και ξένα έντυπα και χαίρει διεθνούς εκτίμησης.


-Πείτε μας κύριε Τσούκαλη, πότε και πως δημιουργήθηκε αυτή η λατρεία για το επάγγελμα ιδιωτικού ερευνητή;

Από μικρό παιδί είχα τη τάση να λύνω γρίφους με σταυρόλεξα και σε ηλικία 12 χρόνων όταν υπάλληλοι της ΔΕΗ εργάζονταν κοντά στο σπίτι μου και είχαν αφήσει κάτι καλώδια κάποιος τα έκλεψε. Δυστυχώς ήταν κάποιος γείτονας μεγάλης ηλικίας, αλλά εκείνοι κατηγορούσαν ένα φίλο μου. Την επόμενη ημέρα νιώθοντας άσχημα για το φίλο μου είχα ανακαλύψει ποιος έκανε την κλοπή και που είχε βάλει τα κλοπιμαία. Ήταν το πρώτο ερέθισμα αδρεναλίνης που ένιωσα!
 
-Σε τι αφορούσαν οι πρώτες σας αναθέσεις;

Ήταν υποθέσεις κληρονομικών στη Κωνσταντινούπολη και υποθέσεις επίορκων υπαλλήλων σε ναυτιλιακές εταιρίες.

-Για να ασκήσεις αυτή την ιδιότητα χρειάζεσαι γνωριμίες, διασυνδέσεις κλπ. Στις αρχές ήταν δύσκολα τα πράγματα; Πως τις αποκτήσατε;

Χρειάζεσαι και τα δυο. Στο ξεκίνημα υπήρχε ένας μεγάλος βαθμός δυσκολίας. Τις απέκτησα με υπομονή επιμονή και με προσπάθειες να κάνω πάντα το καλύτερο δυνατό για τους πελάτες μου.  Σιγά- σιγά αυτό αναγνωρίστηκε ανοίγοντας μου πόρτες σημαντικών ανθρώπων.

-Συνεργάτες σας είναι ο γιος και η σύζυγός σας. Δεν φοβάστε, δεν είναι επικίνδυνο;

Ο φόβος είναι ανθρώπινο συναίσθημα και σίγουρα το επάγγελμα μας είναι συνυφασμένο με τον κίνδυνο. Αυτός ο κίνδυνος όμως έχει τη γοητεία του και ανεβάζει την αδρεναλίνη στην οποία έχω πλέον εθιστεί. Αρκετές φορές και ο γιος μου και η σύζυγός μου με έχουν βοηθήσει στις έρευνες μου, αλλά δεν φοβούνται .

-Ποια η πιο επικίνδυνη δουλειά που αναλάβατε;

Η υπόθεση της Κύπρου. Κινδύνευσε η ζωή μου από κακοποιούς των οποίων ξεσκεπάσαμε την παραβατική τους δράση.

-Ποια η πιο περίεργη που σας ζητήθηκε να εξιχνιάσετε;

-Η υπόθεση του Άλεξ στη Βέροια. Έκανα θυμάμαι 29 ταξίδια Αθήνα Βέροια και παρότι υπήρξαν καταδίκες δεν βρέθηκε ακόμη το  «σώμα» του  Άλεξ.

-Όπως ειπώθηκε και στην παρουσίαση του βιβλίου σας το θέμα της Αρχαιοκαπηλίας είναι το δεύτερο σε σπουδαιότητα «έγκλημα» μετά την εμπορία ναρκωτικών. Πως ασχοληθήκατε με αυτό;

Μια τυχαία συνομιλία στο Ντύσσελντορφ με οδήγησε στα τέλη του 1980 στις αναζητήσεις μου για τη διαλεύκανση υποθέσεων αρχαιοκαπηλίας και την επιστροφή πολύτιμων έργων τέχνης.

Δεν περίμενα ότι θα ακολουθούσα  αυτή την πολύχρονη ερευνητική πορεία και θα αφιέρωνα ένα μεγάλο μέρος της επαγγελματικής μου δραστηριότητας στην εξάρθρωση κυκλωμάτων αρχαιοκαπήλων, αλλά κι επανάκτηση σημαντικών αρχαίων για το ελληνικό κράτος.

Διαπίστωσα όμως σύντομα ότι οι έρευνες αυτές με στόχο τη διάσωση αρχαίων και βυζαντινών θησαυρών πριν «χαθούν» σε ιδιωτικές συλλογές εντός ή εκτός Ελλάδας θα γίνονταν ένας από τους κύριους στόχους της καριέρας μου.

Το κίνητρο, το ωφέλημα για την πατρίδα, η διάσωση θησαυρών μας, η αίσθηση συμμετοχής σε εθνικής σημασίας και υπέρτατης πολιτιστικής αξίας έρευνες, ήταν πολύ πιο σημαντικά από τις συνήθεις υποθέσεις ενός ιδιωτικού ερευνητή που θα χάνονταν με το χρόνο.

-Αυτό είναι μεν ενδιαφέρον και μεγάλη προσφορά στο κράτος και την ιστορία μας, αλλά πολλές φορές χρειάστηκε να χρηματοδοτήσετε εσείς τις έρευνες…

Πράγματι έχω αφιερώσει χρόνο και χρήμα αλλά έχω εισπράξει την ηθική ικανοποίηση ότι έχω προσφέρει στην πατρίδα μου.

-Πόσες υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας έχουν διαλευκανθεί, πόσες υπολογίζετε ότι εκκρεμούν;

Έχω διαλευκάνει περίπου τριάντα υποθέσεις και πιστεύω πως εκκρεμούν χιλιάδες ακόμη αν σκεφτεί κανείς ότι έχουν αναδειχτεί σύμφωνα με επίσημες μελέτες μόλις το 10% των αρχαιοτήτων που υπάρχουν στην Ελλάδα.

-Με τι ποσοστό επιτυχίας ξεκινάτε μια υπόθεση ; Στην συγκεκριμένη περίπτωση της αρχαιοκαπηλίας επινοείτε με τους συνεργάτες σας ολόκληρο κινηματογραφικό σενάριο. Μεταμφιέσεις, μετακινήσεις, ρόλοι, πόσο καιρό πριν μελετάτε μια υπόθεση;…..το κράτος σας στέκεται αρωγός;

Ξεκινώντας μια υπόθεση έχω στόχο τη διαλεύκανση. Το ποσοστά επιτυχίας δεν ξεπερνούν το 80 με 85 τοις εκατό. Πράγματι για να προσεγγίσει κανείς τα επικίνδυνα κυκλώματα των αρχαιοκαπήλων πρέπει να οργανώσει με τον καλύτερο τρόπο τις κινήσεις ακροβατώντας πολλές φορές σε τεντωμένο σκοινί.

Το τμήμα δίωξης αρχαιοκαπηλίας με το οποίο συνεργάζομαι επί μια εικοσαετία και το οποίο οφείλω να συγχαρώ δημόσια, στέκεται δίπλα μου με τον καλύτερο τρόπο.

-Τι αφορά το βιβλίο σας;

20 ιστορίες που, με την πρώτη ματιά, φαίνονται απίστευτες, αλλά που όλες, είναι αληθινές. Υποθέσεις που δημιουργούν στον αναγνώστη έντονα συναισθήματα, αλλά και δείχνουν τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης.

Πραγματικά τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει όποιον αγαπά την πατρίδα του , από την δίωξη της αρχαιοκαπηλίας, την επιβολή της Νέμεσης και την προστασία των ιστορικών και θρησκευτικών θησαυρών μας.

Το βιβλίο αυτό ενδυναμώνει την ιστορική αυτοσυνειδησία μας και εδραιώνει την πεποίθηση ότι είναι ΧΡΕΟΣ ΟΛΩΝ μας να προστατεύουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

-Όπως είπε και ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης στην παρουσίαση του βιβλίου σας, όταν ο Έλγιν και οι αντίστοιχοί του έκλεψαν τα αρχαία μας δεν υπήρχε ένας αληθινός πατριώτης Τσούκαλης για να τους συλλάβει. Τώρα , πρέπει να σας χρωστάμε μεγάλη ευγνωμοσύνη για όσους θησαυρούς μας έχετε σώσει και να γίνετε παράδειγμά προς μίμηση. Και ο Γρηγόρης Βαλτινός που μίλησε μέσα από βίντεο στην παρουσίαση αναφέρθηκε σε μια πιθανή συνεργασία σας, αν γυριστούν οι ιστορίες του βιβλίου σε αστυνομικές σειρές για την τηλεόραση, αφού είναι τόσο ενδιαφέρουσες. Υπάρχει αυτή η πιθανότητα;

Υπάρχει και ήδη ο κύριος Μανουσάκης έχει ξεκινήσει να εργάζεται πάνω στο βιβλίο αυτό. Ελπίζω δε σύντομα να δούμε στη μικρή οθόνη το φίλο μου το Γρηγόρη Βαλτινό να ξαναζωντανεύει αυτές τις υποθέσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου