Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΝΟΜΠΙΛΑΚΗΣ σε συνεργασία με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟ
Στο τελευταίο φύλλο της Κηφισιάς, δημοσιεύθηκε επιστολή του Δημοτικού Σύμβουλου κ. Β. Σιδέρη με τον τίτλο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ή ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗΣ;».
Η επιστολή αυτή απευθυνόταν προς το Δημοτικό Συμβούλιο και διαβάστηκε από την Πρόεδρο στην συνεδρίαση της 01-06-2011.
Δεν θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα που έθεσε ο κ. Σιδέρης, γιατί πιστεύουμε ότι παρά τις οποιεσδήποτε ενδείξεις που υπάρχουν, είναι αρκετά νωρίς να πει κάποιος αν ο Ν. 3852/2010 έχει τα χαρακτηριστικά του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ή του ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗ!
Θα διατυπώσουμε όμως ορισμένες σκέψεις που σχετίζονται με την κατάσταση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση μετά την μετά την έναρξη της εφαρμογής του Ν. 3852/2010 και τα όσα ο κ. Σιδέρης στο τέλος της επιστολής του προτείνει.
Κατ΄ αρχή θέλουμε να παρατηρήσουμε ότι για όσους θέλησαν να ασχοληθούν σοβαρά με το θέμα του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΙΙ (επί υπουργίας Π. Παυλόπουλου) που έγινε ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ (επί υπουργίας Γ. Ραγκούση), ήταν προφανές ότι μιας τέτοιας έκτασης θεσμική αλλαγή στον χώρο της Τ. Α. (Δήμοι – Νομαρχίες – Περιφέρειες) και της Αποκεντρωμένης Κεντρικής Εξουσίας (νέες Διοικητικές Περιφέρειες), προϋπέθετε:
- η λεπτομερή σχεδίαση, σοβαρή και εξαντλητική διαβούλευση και πιλοτική εφαρμογή
- η κλιμάκωση των ενεργειών σε φάσεις, βάσει προκαθορισμένου προγράμματος με μετάβαση από την μια φάση στην άλλη, όταν η κάθε μια θα ολοκληρωνόταν.
- η οικονομική και πολιτική υποστήριξη των νέων ΟΤΑ που θα προέκυπταν κατά την μεταβατική περίοδο, που απαιτούσε: (1) δυνατότητα διάθεσης του ποσού που είχε προϋπολογιστεί και ήταν 5 δις. €. (2) μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ μαζί με τους απαραίτητους πόρους (3) ετοιμότητα του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω μιας υψηλού επιπέδου Επιτροπής ( Steering Committee ) υπό Υφυπουργό ή Γ. Γ. να επιλαμβάνεται και να επιλύει με τον προσήκοντα τρόπο τα κενά που θα ανέκυπταν κατά την εφαρμογή
Δυστυχώς οι προϋποθέσεις αυτές δεν διασφαλίστηκαν, κάποιες καθόλου και άλλες στο ποσοστό που απαιτείτο, γι΄ αυτό και με δεδομένη την χείριστη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε σαν Χώρα και σαν πολίτες , ήταν προφανές και αναμενόμενο ότι πολλές θα ήταν οι δυσκολίες και σοβαρές οι επιπτώσεις (1) στο Κοινωνικό Σύνολο (2) σε αυτό που ονομάζουμε Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα εκείνη του Α΄ βαθμού, της οποίας την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα οφείλουμε να προστατεύουμε ως κόρη οφθαλμού, σαν κάτι δικό μας!
Το τραγικό είναι, ότι οι κατά περίπτωση αρμόδιοι, ακόμα και όταν το ΔΝΤ είχε περάσει την πόρτα μας και η ΤΡΟΙΚΑ είχε αναλάβει τον ρόλο της, σηματοδοτώντας «την έναρξη της μειώσεως της Εθνικής Κυριαρχίας», που είχε προαναγγείλει προ ετών η τότε πρόεδρος της Βουλής κ. Άννα Ψαρούδα – Μπενάκη προσφωνώντας την Α.Ε. τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, συνέχισαν να παίρνουν αποφάσεις, σαν αυτές που μας οδήγησαν εδώ που φτάσαμε σήμερα, αγνοώντας το «σπεύδε βραδέως» ή νεοελληνικά «πάω αργά γιατί βιάζομαι»!
Το τραγικότερο ακόμα είναι ότι οι κατά περίπτωση αρμόδιοι και κυρίως το ΥΠ.ΕΣ. και οι Δημοτικές Αρχές, αρνούντο στην ουσία να δουν την κατάσταση κατάματα και να προβούν έγκαιρα σε διορθωτικές παρεμβάσεις, ώστε να μην σταματήσει π.χ. η λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών, των νηπιαγωγείων, της κοινωνικής πρόνοιας και άλλων έργων που άπτονται της καθημερινής μας ζωής.
Προτείνει ο κ. Σιδέρης η Τ. Α. να ορθώσει το ανάστημα της και να παλέψει για την απόκτηση των αναγκαίων πόρων για τις νέες αρμοδιότητες που της ανατέθηκαν με τον Καλλικράτη.
Προτείνει επίσης έγκαιρη ενημέρωση των Δημοτών και συστράτευση τους, ώστε να εξασφαλιστεί η κατανόηση και η συνεργασία, για να ξεπεραστούν οι ελλείψεις και οι δυσκολίες καταλήγοντας «Οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν είναι κρίσιμες και θα πρέπει να παρθούν άμεσα». Θα συμφωνήσουμε μαζί του.
Το Ανώτατο Όργανο του Δήμου, το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να συνέλθει άμεσα, προ των διακοπών και να συζητήσει σοβαρά την κατάσταση και τα μέτρα που πρέπει να πάρει για την αντιμετώπιση της, δηλαδή:
- τις διορθωτικές παρεμβάσεις στον εσπευσμένα εγκριθέντα προϋπολογισμό και τεχνικό πρόγραμμα του 2011 ώστε να διασφαλιστεί η κατεύθυνση των ίδιων πόρων του Δήμου προς τις ανάγκες υψηλής προτεραιότητας, όπως σχολεία, παιδικοί σταθμοί, πρόνοια και άλλα ανάλογου σκοπού έργα
- τις επιδιώξεις, διεκδικήσεις από τη Κυβέρνηση
Μια τέτοια συζήτηση για να είναι επωφελής πρέπει κατά την άποψη μας να γίνει σε ειδική συνεδρίαση έχοντας σαν βάση μια ολοκληρωμένη εισήγηση στην οποία θα αποτυπώνεται με σαφήνεια η υφιστάμενη – διαμορφωμένη κατάσταση κατά τομείς και θα προτείνονται μέτρα και ενέργειες .
Η άνεση χρόνου για μια τέτοια συζήτηση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, γι΄ αυτό σκόπιμο είναι η συνεδρίαση αυτή να γίνει Σαββατοκύριακο για να έχουν όλοι οι Σύμβουλοι ευχέρεια χρόνου.
Μετά από μια τέτοια ενέργεια και ενημέρωση των πολιτών, η κατανόηση και η συμπαράσταση πρέπει να θεωρηθεί δεδομένη.
Θα είναι όμως δύσκολο να επιτευχθεί εάν π.χ. συνεχιστεί να αναφέρεται η αδυναμία διάθεσης 200.000 € που χρειάζονται για το νηπιαγωγείο στον Γράμμο – Φοίνικα, όταν στο τεχνικό πρόγραμμα θα εμφανίζονται δαπάνες 1 εκ. € και πλέον για έργα που η αναβολή τους δεν θα είχε επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο.
Με απλά λόγια, η προσπάθεια θα πρέπει να στραφεί σε έργα που θα βοηθήσουν να αμβλυνθεί η δυσχερής κατάσταση που αντιμετωπίζει μεγάλο μέρος των κατοίκων από την κακή οικονομική συγκυρία.
Τέλος ας αξιοποιηθεί η ευχέρεια του Καλλικράτη, όπως εισηγήθηκε και η Επιτροπή Θεσμών και Διαδικασιών του Δήμου, να ανατεθούν αρμοδιότητες στις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής και Οικονομικών, ώστε το Δημοτικό Συμβούλιο να επικεντρώσει την προσπάθεια του στα μείζονα θέματα του Δήμου που επιτάθηκαν με την συνένωση και να σταματήσουμε να βλέπουμε ημερήσια διάταξη με 30-40 θέματα που ουσιαστικά το εκτρέπουν από τον επιτελικό του ρόλο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου