Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

Προαιρετικές Επιτροπές του Δήμου.....και το έργο τους!

Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΝΟΜΠΙΛΑΚΗΣ

Η ευθύνη για την λειτουργία των Δήμων ανήκει αναμφισβήτητα σε αυτούς που κάθε φορά εκλέγομε και σε όσους ως υπάλληλοι στελεχώνουν τον Δήμο ή ορίζονται μέλη Επιτροπών ή και Διοικητικών Συμβουλίων Νομικών Προσώπων.


Το πώς όμως λειτουργεί ο Δήμος είναι του αμέσου ενδιαφέροντος των Δημοτών και κατοίκων.

Γι΄  αυτό και ο νόμος (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων, άρθρο 217) προέβλεψε η Δημοτική Αρχή να προβαίνει κάθε χρόνο σε απολογισμό των πεπραγμένων ενώπιον του Δ.Σ. και των δημοτών, όπου οι κάτοικοι θα ενημερώνονται σε δημόσια συνεδρίαση, σε κατάλληλο χώρο και θα μπορούσαν να ζητήσουν και διευκρινήσεις.  

Αυτός ο απολογισμός θα μας έδινε - φέτος δεν έγινε - την συνολική εικόνα, όμως πλέον αυτής υπάρχει και το έργο πολλών ανθρώπων αιρετών, υπαλλήλων και δημοτών που με την προσφορά τους συμβάλλουν στην αποτελεσματική λειτουργία του Δήμου.

Για τον λόγο αυτό και εν αναμονή του γενικού απολογισμού θεώρησα σκόπιμο να αρχίσω από τις Προαιρετικές Επιτροπές του Δήμου.

Εκτίμησα ότι θα ήταν ωφέλιμο να αναζητήσω κάποιες πληροφορίες που θα βοηθούσαν τους αναγνώστες μας να μορφώσουν κάποια γνώμη για τα πεπραγμένα, αρχίζοντας από δράσεις όπου είναι έντονο το στοιχείο της συμμετοχής των πολιτών αλλά και που σε μεγάλο βαθμό το έργο τους δεν είναι γνωστό.

Έτσι λοιπόν άρχισα από τις Προαιρετικές Επιτροπές του Δήμου, όπου Πρόεδρος είναι Δημοτικός Σύμβουλος και μέλη Δημότες, παρακαλώντας τους Προέδρους να μου δώσουν κάποια στοιχεία.

Συγκεκριμένα απευθύνθηκα κατ΄ αρχήν σε 3 από τους 5 Προέδρους, δηλαδή τους Προέδρους των Επιτροπών  Πολεοδομικών Θεμάτων κ. Βάρδα Αντώνιο, Θεσμών και Διαδικασιών κ. Διονυσιώτη Ιωάννη και Πρασίνου κ. Σιδέρη Ευάγγελο.

Τους έθεσα ορισμένα ερωτήματα που πίστευα ότι θα έδιναν μια συνοπτική εικόνα του έργου τους.

Τι τους ζητούσα:

- να μου πουν πόσα θέματα συζήτησε η Επιτροπή τους τα 2 χρόνια που πέρασαν

- πόσα από αυτά τα θέματα πήγαν στο Δημοτικό Συμβούλιο και εγκρίθηκαν σύμφωνα με την εισήγηση της Επιτροπής

- πόσα μέλη από τα εκλεγμένα από το Δ.Σ. συμμετείχαν, κατά μέσο όρο, στις συνεδριάσεις των Επιτροπών.

Δυστυχώς η δις  υποβληθείσα πρόσκληση μου έμεινε χωρίς ανταπόκριση γι΄ αυτό και αποφάσισα να αποκτήσω ότι πληροφορίες μπορούσα ρωτώντας μέλη των Επιτροπών και Δημοτικούς Συμβούλους.

Τα στοιχεία που συγκέντρωσα είναι τα ακόλουθα:
- Υπήρξε πρόβλημα με την μη συμμετοχή των μελών στις συνεδριάσεις των Επιτροπών, με αποτέλεσμα οι γνωμοδοτήσεις να μην πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου περί ύπαρξης απαρτίας (50%+1), απαίτηση που ρητά ορίζεται στην Απόφαση της συγκρότησης τους. Αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εγκυρότητα αποφάσεων του Δ.Σ.

- Δεν είναι σαφώς καθορισμένο το έργο όλων των Επιτροπών και υπήρξαν σοβαρές επιφυλάξεις για το εάν οι γνωμοδοτήσεις τους θα έπρεπε να πηγαίνουν μέσω του νέου Οργάνου Διοικήσεως, δηλαδή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής προς το Δ.Σ ή απευθείας. Το θέμα επιλύθηκε ως προς την Επιτροπή Κυκλοφοριακού όπου πηγαίνει τις εισηγήσεις της μέσω της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, όχι όμως και για την Επιτροπή Πολεοδομικών Θεμάτων. Αναζήτησα για αυτό τους κανονισμούς ή οδηγίες που καθορίζουν το πώς λειτουργούν οι Επιτροπές, αλλά … μάλλον δεν υπάρχουν.

- Η Επιτροπή Θεσμών και Διαδικασιών, στην ουσία δεν λειτούργησε, αφού το όλο έργο της περιορίστηκε σε μια εισήγηση που υποβλήθηκε στο Δ.Σ. το 2011 και η οποία ουδέποτε συζητήθηκε στο Δ.Σ.

Γιατί ήθελα να κάνω αυτές τις συνεντεύξεις;;

Μα για το αυτονόητο. Για να αποτιμηθεί η συμβολή τους στο έργο του Δήμου και να γίνουν γνωστά τα προβλήματα που κάθε Οργανισμός ή Επιτροπή συναντά.

Κλείνοντας θα ήθελα να σημειώσω ότι άρχισα από το έργο των Προαιρετικών Επιτροπών του άρθρου 70 του Καλλικράτη και θα συνεχίσω με το έργο άλλων επιτροπών, όπως η Επιτροπή Διαβούλευσης αλλά και των Δ.Σ. των Νομικών Προσώπων του Δήμου προκειμένου να αποκτήσουμε μια  σαφή εικόνα για αυτό που λέγεται «Συμμετοχική Δημοκρατική Λειτουργία των Δήμων».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου