Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ
«Θέλεις αυτοκίνητο υπέγραψε γραμμάτιο». Ξαναγυρίσαμε στην εποχή του ’80 υποστηρίζουν έμποροι αυτοκινήτων, καθώς όπως λένε από τη στιγμή που οι τράπεζες κλείδωσαν την παροχή δανείων αποφάσισαν να ανοίξουν το χρονοντούλαπο με τα γραμμάτια. Έμπορος που εδρεύει στην Ανατολική Αττική αναφέρει ότι σχεδόν όλοι του κλάδου πλέον κάνουν διευκολύνσεις με γραμμάτια, προκειμένου να αποφύγουν την χρεοκοπία. Όπως λεει ο ίδιος η αναδουλειά έχει ρίξει τον τζίρο στον κλάδο έως και 80% και άρα τα γραμμάτια είναι μονόδρομος και ίσως και η έξοδος από το τέλμα.
Στο πλαίσιο αυτό σημειώνει άλλος επιχειρηματίας που διατηρεί μάντρα με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Λεωφ. Βάρης Κορωπίου κάποιος που ενδιαφέρεται να αγοράσει αμάξι αξίας 2.000 ευρώ αλλά δεν διαθέτει την απαιτούμενη ρευστότητα δίνει μία προκαταβολή - συνήθως το ήμισυ του ποσού - και το υπόλοιπο μπορεί να το ξεχρεώσει εντός εξαμήνου ή οκταμήνου.
Γεγονός που επιβεβαιώνει και έμπορος με κατάστημα στον Κηφισό. Όπως τονίζει από πέρυσι αλλά κυρίως φέτος συναλλάσσεται απευθείας με τους ενδιαφερόμενους πελάτες που τον επισκέπτονται αναλαμβάνοντας πλήρως το ρίσκο των γραμματίων που παρέχει. Όμως υποστηρίζει δεν μπορεί να γίνει κάτι άλλο, καθώς όλη η αγορά γνωρίζει ότι καμία τράπεζα δεν παρέχει δάνεια ούτε για ποσά των 1.000 ευρώ.
Ενδεικτικό της καθίζησης που έχει υποστεί ο κλάδος πώλησης αυτοκινήτων είναι η πορεία των εργασιών στα καταστήματα που εμπορεύονται ανταλλακτικά. Επιχειρηματίας στην Κερατέα που διατηρεί σχετικό κατάστημα αναφέρει ότι πλέον έχει ξεκινήσει να δουλεύει με αντίστοιχους εμπόρους από την Αίγυπτο. Όπως λεει έχει αύξηση στις παραγγελίες που παίρνει από κράτη της Μέσης Ανατολής, καθώς εκεί τα περισσότερα αμάξια είναι παλιάς τεχνολογίας.
Ενδεικτικό της καθίζησης που έχει υποστεί ο κλάδος πώλησης αυτοκινήτων είναι η πορεία των εργασιών στα καταστήματα που εμπορεύονται ανταλλακτικά. Επιχειρηματίας στην Κερατέα που διατηρεί σχετικό κατάστημα αναφέρει ότι πλέον έχει ξεκινήσει να δουλεύει με αντίστοιχους εμπόρους από την Αίγυπτο. Όπως λεει έχει αύξηση στις παραγγελίες που παίρνει από κράτη της Μέσης Ανατολής, καθώς εκεί τα περισσότερα αμάξια είναι παλιάς τεχνολογίας.
Την ίδια στιγμή όλοι οι κλάδοι βρίσκονται σε αναβρασμό και πονοκεφαλιάζουν προκειμένου να βρουν λύση στα δισεπίλυτα οικονομικά τους προβλήματα που έχει δημιουργήσει αφενός η φοροεπιδρομή και αφετέρου η καθίζηση της καταναλωτικής ζήτησης ως φυσική απόρροια της αυξανόμενης ανεργίας. Υπό τη σκέπη των συνθηκών αυτών εταιρείες αλλά και ολόκληροι κλάδοι κάνουν ολική επαναφορά στη δεκαετία του 80, ελπίζοντας στην πολυπόθητη ανάκαμψη.
Και για του λόγου το αληθές:
Ένδυση: Εταιρείες που στο παρελθόν είχαν παραγκωνίσει ή υπολειτουργούσαν τα πρατήρια που διέθεταν τώρα τα τελευταία ξανανοίγουν τις αγκάλες τους στους καταναλωτές με πάρα πολύ ελκυστικές τιμές. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση επώνυμης εταιρείας ανδρικής και γυναικείας ένδυσης, η οποία μέσω του πρατηρίου της πουλά τα προϊόντα της με έκπτωση έως και 90%. Στέλεχος της τελευταίας αναφέρει ότι φόρεμα που πέρυσι κόστιζε 400 ευρώ, σήμερα μπορεί η καταναλώτρια να το αγοράσει από το πρατήριο στην τιμή των 30 ευρώ!
Εστίαση: Οι franchisee επαναστατούν και τα καταστήματα παρά τις πλουσιοπάροχες προσφορές παραμένουν πεισματικά άδεια. Αποτέλεσμα αυτού είναι σύμφωνα και με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας ότι ο κλάδος της εστίασης έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας. Στο πλαίσιο αυτό επώνυμες αλυσίδες προσθέτουν η μία μετά την άλλη νέα πεδία δράσης στη δουλειά τους, προκειμένου να περισώσουν έστω και ελάχιστα την κατάσταση.
Η αρχή έγινε από τον Άρη Κάρευ, εμπνευστή και ιδρυτή της αλυσίδας φαγητού Simply Burgers, καθώς και της νέας αλυσίδας ψητοπωλείων Πάπρικα. Ο ίδιος δημιούργησε ένα νέο all day χώρο με το όνομα «Κυψέλη» στην πλατεία της Νέας Σμύρνης. Παγωτό γιαούρτι, λουκουμάδες, καφές, χειροποίητες λεμονάδες, γλυκά κουταλιού, σπιτικό κρύο τσάι με μείγμα βοτάνων, smoothies με μέλι και γιαούρτι και πρωτότυπα σάντουιτς, είναι ορισμένες από τις προτάσεις του καταστήματος.
Την ίδια στιγμή πληροφορίες αναφέρουν ότι και τα Everest επιχειρούν μία στροφή και στο ελληνικό μαγειρεμένο φαγητό. Όπως λένε πηγές της αγοράς το εγχείρημα ξεκίνησε έστω και πιλοτικά από ένα κατάστημα στα Βόρεια Προάστια και τα αποτελέσματα δείχνουν ικανοποιητικά.
Ηλεκτρικά Είδη: Δώρα, δώρα και πάλι δώρα. Αυτό είναι το σλόγκαν σε όλες τις επώνυμες αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών μπας και δουν πελάτες στα καταστήματά τους, καθώς ο τζίρος τους πέφτει στην καλύτερη των περιπτώσεων από αρχές του κατά 25%. Άλλες λοιπόν χαρίζουν το ΦΠΑ (23%), άλλες μειώνουν τις τιμές έως και 24% από τις αναγραφόμενες, άλλες προσφέρουν δωρεάν τις υπηρεσίες εγκατάστασης - που στις καλές εποχές μπορεί και να έφθαναν για τα κλιματιστικά για οικιακή χρήση στα 400 ευρώ - και πάει λέγοντας. Το σίγουρο είναι ότι τέτοιου είδους ενέργειες ξεφουσκώνουν παραφουσκωμένες - κατά γενική ομολογία - τιμές.
Ιδιωτικά Νοσοκομεία και Μαιευτήρια: Με εκπτώσεις που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν και το 50% στις διαγνωστικές εξετάσεις προσπαθούν να καλέσουν στους κόλπους τους περισσότερους πολίτες. Την ίδια στιγμή πολλές ιδιωτικές κλινικές λανσάρουν προνομιακά πακέτα οικογενειακών εξετάσεων για πολύτεκνους.
Από την άλλη είναι χαρακτηριστική η περίπτωση μαιευτηρίου που σύναψε συνεργασία με συγκεκριμένο Δήμο της Αθήνας, στο πλαίσιο της οποίας προσφέρει στο κάθε της δημότη διάφορα προνόμια, όπως: 15% έκπτωση στις διαγνωστικές και εργαστηριακές εξετάσεις, προνομιακές τιμές στα πακέτα προγεννητικού ελέγχου, ειδική τιμή 20 ευρώ στις επισκέψεις των εφημερευόντων γιατρών των εξωτερικών ιατρείων, προληπτικό έλεγχο άθλησης παιδιών με τιμή 150 ευρώ κ.λπ.
Σούπερ Μάρκετ: Μειωμένες τιμές σε βασικά καταναλωτικά είδη. Αυτό είναι το σήμα κατατεθέν του κλάδου όπου η μία αλυσίδα μετά την άλλη ρίχνει τις τιμές σε αγαθά «πρώτης γραμμής» όπως για παράδειγμα θεωρείται το γάλα προκειμένου να μετριάσουν τις απώλειες στον τζίρο τους. Το ξεκίνημα έγινε από την αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία επανέφερε τις τιμές σε 600 είδη στα επίπεδα του 2008.
Παράλληλα η αλυσίδα Κρόνος λανσάρει ότι ήδη έχει μειώσει τις τιμές της σε 1000 προϊόντα, ενώ υπόσχεται διακοπές 4 ημερών μόνο με 1ευρώ την ημέρα. Διευκρινίζει βεβαίως ότι αυτό μπορεί να συμβεί εφόσον ο αναγνώστης βρει το ειδικό κουπόνι που βρίσκεται σε εφημερίδα της Πελοποννήσου και παράλληλα πραγματοποιήσει αγορές από κατάστημα της αλυσίδας αξίας 50 ευρώ.
Στην μάχη των μειωμένων τιμών έχει μπει και ο όμιλος Carrefour, προσφέροντας μειωμένο κοστολόγιο σε πολύτεκνους και ανέργους εφόσον βεβαίως αυτοί είναι κάτοχοι της κάρτας Carrefour.
Έτσι όπως εχει γίνει η κατάσταση μόνο έτσι θα επιβιώσουν οι επιχειρήσεις. Και ειδικά στα σούπερ μάρκετ...καπιοι όπως ο ΑΒ Βασιλόπουλος το κατάλαβαν νωρίς και έριξαν τις τιμές τους κάνοντας συνεχομενες προσφορές...κάποιοι άλλοι πάλι αγρόν ηγόραζαν... και τους βλέπω βα φεύγουν σιγά σιγά όπως τα Καρφούρ
ΑπάντησηΔιαγραφή