Δευτέρα 28 Μαΐου 2012

MME, τράπεζες και εκλογές!

 
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ

Όταν ένα πολιτικό κόμμα ή ένας αρχηγός δέχονται ομαδικές επιθέσεις από την πλειοψηφία των ΜΜΕ και ταυτοχρόνως βλέπουν τα ποσοστά τους να αυξάνονται με γεωμετρική  πρόοδο, τότε κάτι δεν πάει καλά για το πολιτικό και οικονομικό σύστημα.

Εκτός από τις καθεαυτό πολιτικές και οικονομικές  αναλύσεις εν’ όψει και των επερχόμενων εκλογών της 17ης Ιουνίου 2012, υπάρχει και μια άλλη ανάγνωση που αφορά τα ΜΜΕ.


Κοινή είναι η διαπίστωση ότι τα κυρίαρχα ΜΜΕ  δεν έχουν  την αποτελεσματικότητα  που τα χαρακτήριζε το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Στο παρελθόν αρκούσε ένα σχόλιο από το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του MEGA, ένα ρεπορτάζ από τον ΣΚΑΙ, ένα άρθρο στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ για να υπάρξουν αναταραχές και αλλαγές σε πολιτικές και πρόσωπα. Υπουργοί ένοιωθαν την ανάγκη να βγουν στο κεντρικό δελτίο του MEGA για να «διορθώσουν» ή να διασκεδάσουν κάτι που ειπώθηκε για τους ίδιους ή την πολιτική τους.   

Τα τηλέφωνα στον ΣΚΑΙ, τα ΝΕΑ, το ΒΗΜΑ «έπαιρναν φωτιά» στην προσπάθεια να ανασκευαστεί κάτι που ειπώθηκε ή γράφτηκε. Πολλοί υπουργοί έχασαν  τη θέση τους ή αποδοκιμάστηκαν επισήμως λόγω ακριβώς αυτής της δύναμης των ΜΜΕ. Το αποτέλεσμα ήταν να αλλοιώνεται στην ουσία η δημοκρατία μας, διότι είχαμε περάσει σε ένα καθεστώς τηλεδημοκρατίας όπου τα μεγάλα συγκροτήματα των ΜΜΕ, δεν ήλεγχαν απλά την εξουσία, αλλά την ασκούσαν ταυτόχρονα για ίδιον όφελος….

Αυτά έως χθες. Στις εκλογές της 6ης Μαΐου 2012, (αλλά και στα δημοσκοπικά ευρήματα εν όψει των εκλογών της 17ης Ιουνίου 2012) διαπιστώνεται ότι η παντοκρατορία των ΜΜΕ είναι πλέον παρελθόν. Ορισμένα κόμματα και τα ανάλογα πρόσωπα δέχονται συνεχείς επιθέσεις για την πολιτική τους, για κάτι που είπε συνεργάτης τους  ή για κάτι που υπονόησε κάποιο στέλεχος  ευρωπαϊκού οργανισμού. Αντί να μειωθεί το κύρος και η εμβέλεια του λόγου τους, παρατηρείται ακριβώς το αντίθετο. Το ότι τους επιτίθενται τα «καθεστωτικά ΜΜΕ» και οι δημοσιογράφοι τους, αποτελεί στοιχείο κύρους και  επιβεβαίωσης ότι αυτοί «τα λένε και δεν μασάνε». Να θυμίσουμε  ότι δεν είναι η πρώτη φορά που «χαλάει η σούπα». Το ίδιο έγινε με την υποστήριξη του Ευ. Βενιζέλου από το MEGA απέναντι στον Γ. Παπανδρέου στις εσωκομματικές εκλογές του ΠΑΣΟΚ το 2007.

Το ίδιο και το 2009, όταν υποστηρίχθηκε η Μπακογιάννη απέναντι στον Σαμαρά από το ίδιο κανάλι. Όπως μας θύμισε μάλιστα ο διευθυντής ειδήσεων του MEGA από την ιστοσελίδα του, ο Κώστας Καραμανλής στην προεκλογική περίοδο του 2007 και ο Γιώργος Παπανδρέου στην προεκλογική περίοδο του 2009 είχαν αρνηθεί να δώσουν συνέντευξη στο MEGA. Και οι δύο εξελέγησαν πρωθυπουργοί. Τυχαίο;

Το ίδιο έκανε ο Αλέξης Τσίπρας στις εκλογές του Μαΐου και πήρε 1 εκατομμύριο ψήφους και ποσοστό που δεν φανταζόταν ποτέ.  Μικρή παρένθεση: Έχω αρχίσει και ανησυχώ με το «κράξιμο»  που ρίχνουν στη Χρυσή Αυγή. Πολύ φοβάμαι μήπως λειτουργήσει ο ίδιος μηχανισμός και τελικά τη δυναμώσουν….

Είναι σαφές ότι πλέον έχει διαρραγεί η σχέση εμπιστοσύνης που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των ΜΜΕ και των πολιτών-χρηστών της ενημέρωσης. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Οφείλεται στο ότι για πολλά χρόνια τα ΜΜΕ έπαιζαν όχι τον ρόλο του «ενδιάμεσου», αυτού που συλλέγει, ομαδοποιεί και παρουσιάζει τις ειδήσεις (ακόμα και με  υποκειμενικά σχόλια), αλλά του άμεσα εμπλεκόμενου. Η 4η εξουσία ήθελε και θέλει να είναι ταυτοχρόνως και 1η και 2η και 3η και 4η εξουσία!! Πως μπορεί όμως να το κάνει αυτό όταν είναι υπερχρεωμένη λόγω τεράστιου δανεισμού από τράπεζες (με όχι πάντα διαφανή στοιχεία)..... 

Πως μπορεί (για παράδειγμα) να γίνεται πιστευτή στο ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών (σ.σ. η πλειοψηφία των ΜΜΕ ζητούν να μην περάσουν οι τράπεζες υπό δημόσιο έλεγχο) όταν οι τράπεζες είναι στην ουσία οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ;; Πως να μην αντιδρούν οι πολίτες-χρήστες των παραδοσιακών ΜΜΕ όταν διαπιστώνουν ότι οι ίδιοι (μέσω του κράτους) δανείζονται τεράστια ποσά για να ανακεφαλαιοποιήσουν τράπεζες οι οποίες με την σειρά τους θα δανείσουν κόμματα και ΜΜΕ τα οποία (τελείως τυχαία...) θα ζητήσουν να μην υπάρξει δημόσιος έλεγχος στις τράπεζες που θα χρηματοδοτηθούν!! Ας μας πουν, που στον κόσμο δίδεται ζεστό χρήμα χωρίς κάποια διασφάλιση;;

Η λειτουργία των ΜΜΕ είναι στοιχείο δημοκρατίας. Η τεράστια δύναμη που αυτά διαθέτουν  δεν μπορεί να χρησιμοποιείται με χρήματα των πολιτών, για να χαλιναγωγηθεί η εκλογική διάθεση των πολιτών... Είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα υγιές πλαίσιο λειτουργίας των ΜΜΕ, μακριά από οικονομικές και πολιτικές εξαρτήσεις , μακριά από διαπλοκές και διαφθορά. Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα και σε όλους γνωστά. Ειδικά κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου έχει υποφέρει από την συμπεριφορά νταβατζή που επέδειξαν ΜΜΕ και συγκεκριμένοι δημοσιογράφοι εκβιάζοντας για ίδιον όφελος. Ανάλογη εμπειρία έχουν και κοινωνικές ομάδες ή μεμονωμένα πρόσωπα που έγιναν βορά στον βωμό της αύξησης της τηλεθέασης ή προς «φρονηματισμό» των υπολοίπων….

Αν δεν εξυγιανθεί η λειτουργία των ΜΜΕ οι πολίτες είναι δεδομένο ότι θα αναζητήσουν άλλους τρόπους ενημέρωσης (οι οποίοι θα είναι εκτός ελέγχου της πολιτείας και κατά συνέπεια πολύ ευάλωτοι στην παραπληροφόρηση και στην αλητεία)….

Ας το καταλάβουμε ότι ιδιαίτερα σε τέτοιες κρίσιμες στιγμές που όλοι καλούμαστε να πάρουμε τις αποφάσεις μας, είναι απαραίτητη η (όσο το δυνατό) αντικειμενική πληροφόρηση και όχι η αναπαραγωγή λαϊκισμού και κραυγών. Τα αναξιόπιστα ΜΜΕ, ας το καταλάβουμε όλοι, είναι μέρος του προβλήματος και πρέπει να γίνουν μέρος της λύσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου