Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

Μαρινέλλα - Χατζής επιτέλους μαζί…

Γράφει η ΤΙΝΑ ΣΓΟΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Από τις 26 Ιανουαρίου 2013 στο Παλλάς, η Μαρινέλλα και ο Κώστας Χατζής, ξαναβρίσκονται για λίγες μόνον, μοναδικές παραστάσεις.


Μετά την τελευταία δισκογραφική τους Συνάντηση, τράβηξαν το δρόμο τους, ο καθ’ ένας χωριστά, και χάραξαν τη λαμπρή καλλιτεχνική τους πορεία. «Ρεσιτάλ», «Ταμ - Ταμ» και «Συνάντηση», τρεις κύκλοι τραγουδιών και τρεις σταθμοί στη δισκογραφία….  
 
Το «Ρεσιτάλ» ωστόσο ήταν αυτό που μάγεψε και επικράτησε ως ένας από τους πιο ποιοτικούς και συγχρόνως εμπορικούς δίσκους όλων των εποχών….


….Εκείνο το βράδυ, στις 28 Μαρτίου 1976, που δόθηκε η παράσταση και συγχρόνως ηχογραφήθηκε, οι θαμώνες της μπουάτ «Σκορπιός» ήταν οι μοναδικοί προνομιούχοι που έζησαν από κοντά και ένιωσαν την συγκίνηση από την προσπάθεια των δύο καλλιτεχνών να εξαντλήσουν όλα τα αποθέματα της καλλιτεχνικής τους ευαισθησίας για ένα αποτέλεσμα υψηλού επιπέδου….

Και ήταν μετά οι εκατοντάδες χιλιάδες ακροατές που άκουσαν το δίσκο και τον ερωτεύθηκαν…..

Δικαιολογημένα λοιπόν όλα αυτά τα χρόνια περίμεναν να δουν τους δύο καταξιωμένους καλλιτέχνες μαζί στη σκηνή…..Και να που ήρθε η στιγμή…..


Η βραδιά θα ξεκινήσει με τον Κώστα Χατζή που με την κιθάρα του θα ερμηνεύσει με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο μερικά από τα πιο γνωστά και αγαπημένα τραγούδια  που έχει γράψει όπως το «Θυμάμαι», το «Δεν είμ’ εγώ», το «Σπουδαίοι άνθρωποι αλλά...».

Στη συνέχεια θα τον συναντήσει επί σκηνής η Μαρινέλλα που με το εκρηκτικό της ταμπεραμέντο, θα αποδώσει επιτυχίες όπως «Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει», «Σ’ αγαπώ», «Κι’ ύστερα», «Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε’ κ.α. και πολλά άλλα ανάμεσα τους «Η αγάπη όλα τα υπομένει».

Στο δεύτερο μέρος, αρχικά  η Μαρινέλλα και στη συνέχεια ο Χατζής, συνοδευόμενοι από δεκαμελή ορχήστρα θα ερμηνεύσουν τραγούδια από τους δίσκους Ρεσιτάλ και Ταμ-Ταμ ενώ η παράσταση θα κλείσει με τους δύο κορυφαίους καλλιτέχνες, ντουέτο,  σ’ ένα εντυπωσιακό και μαγευτικό φινάλε.

«Ρεσιτάλ». To χρονικό μιας μεγάλης βραδιάς

Τότε...

Το να ταιριάξουν δυο καλλιτέχνες όπως η  Μαρινέλλα και ο Χατζής δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση. Ο Χατζής των μπουάτ της  Πλάκας με τις κοινωνικές μπαλάντες και η Μαρινέλλα των μεγάλων κοσμικών κέντρων, γνήσια εκπρόσωπος του ελαφρολαϊκού τραγουδιού,   ήταν δυο πράγματα τελείως ασύνδετα. Άλλο το κοινό του Χατζή κι’ άλλο της Μαρινέλλας. 

Όσοι άκουγαν ότι επίκειται συνεργασία αυτών των δύο, προεξοφλούσαν καλλιτεχνική αποτυχία. Εγώ που ήξερα την αγάπη και τον θαυμασμό που έτρεφαν ο ένας για τον άλλον, ήμουν βέβαιος πως το εγχείρημα θα είχε θετικά αποτελέσματα.

Οι πρόβες ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του ’75 και η ηχογράφηση έγινε τον Μάρτιο του ΄76. Ήταν ένας κύκλος 50 τραγουδιών που για να βγει ήθελε μεγάλη και επίπονη προσπάθεια.

Τρεις και τέσσερις φορές την εβδομάδα πηγαίναμε με το Χατζή στο σπίτι της Μαρινέλλας, στη Βούλα,  και κάναμε πρόβα τουλάχιστον 4 ώρες κάθε φορά. Βέβαια μετά το δίωρο, εμφανίζονταν τα ούζα και οι μεζέδες και η πρόβα πήγαινε περίπατο….

Ωστόσο η δουλειά προχωρούσε με τη Μαρινέλλα να διαμαρτύρεται συνεχώς στον Κώστα ότι έπαιρνε εκείνος τα ωραιότερα τραγούδια….Κάθε φορά λοιπόν που άκουγε ένα τραγούδι του Κώστα και το εύρισκε καλύτερο απ’ τα δικά της, ο Κώστας της θύμιζε το «Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει»  το «Σ’ αγαπώ’  το «Όλος ο κόσμος είσ’ εσύ» το «H αγάπη όλα τα υπομένει» και τότε ηρεμούσε...

Μετά από έξι μηνών προετοιμασία, ήρθε επιτέλους η βραδιά που θα γίνονταν η ηχογράφηση. Υπήρχε μεγάλη ανησυχία για την έκβαση του εγχειρήματος γιατί η παράσταση ήταν μοναδική και το αποτέλεσμα θα έπρεπε να είναι και το τελικό. Δεν υπήρχε περιθώριο επανάληψης του προγράμματος.

Εγώ, που είχα την ευθύνη της παραγωγής με το  ηχολήπτη Γιάννη Σμυρναίο, βρισκόμασταν μέσα στο βαν που γινόταν η ζωντανή ηχογράφηση. Ο Λάκης Τελκής ήταν υπεύθυνος για τον ήχο στη σάλα. Και οι τρεις κρατούσαμε την αναπνοή μας από την αρχή μέχρι το τέλος. Τα νεύρα μας ήταν τεντωμένα κι’ η αδρεναλίνη είχε χτυπήσει κόκκινο. Γνωρίζαμε πως το παραμικρό λάθος θα τίναζε τα πάντα στον αέρα και η προσπάθεια μηνών θα πήγαινε χαμένη...

Η παράσταση άρχισε κι’ ακούστηκαν οι πρώτες συγχορδίες από την κιθάρα του Χατζή….Μετά από λίγο, κι’ αφού κατακάθισαν τα πρώτα χειροκροτήματα, η γνωστή βραχνή γεμάτη αισθαντικότητα φωνή του, γέμισε αρμονικούς ήχους τη σάλα κι’ οι περίτεχνες μπαλάντες άρχισαν να ξεδιπλώνονται η μία  μετά την άλλη και να δημιουργούν ποικίλα συναισθήματα στο ακροατήριο….

«Θυμάμαι, όταν ήμασταν παιδιά, τα όνειρα που κάναμε, θυμάμαι, νομίζαμε με μια δρασκελιά , τον ουρανό θα φτάναμε...»

Ο  Γιάννης, με μαεστρία χειρίζονταν τα κουμπιά της κονσόλας κι’ εγώ προσπαθούσα δίπλα του να του επισημαίνω τα σημεία των τραγουδιών που έπρεπε να εστιάσει την προσοχή του.

Ήταν η σειρά της Μαρινέλλας ν’ ανέβει στη σκηνή…..

«Μεσ’ στις βιτρίνες είσ’ εσύ μέσα στα πλοία εισ’ εσύ μεσ΄ στις αφίσες είσ ’εσύ και τρέχω και πετάω......όλος ο κόσμος είσ’ εσύ  και που αλλού να πάω...»

Με το εκρηκτικό ταλέντο που τη διακρίνει και τη τεχνική της που θα τη ζήλευε κι ο πιο καταξιωμένος λυρικός τραγουδιστής, ερμήνευσε μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια - συνθέσεις  του Χατζή - και μάγεψε το ακροατήριο που την χειροκροτούσε ασταμάτητα...

Στο δεύτερο μέρος, οι δυο καλλιτέχνες ξεδίπλωσαν για άλλη μια φορά το ταλέντο τους και  τραγούδησαν μερικά από τα ωραιότερα ντουέτα κλείνοντας έτσι την παράσταση καταχειροκροτούμενοι....

Όταν επιτέλους τελείωσε το πρόγραμμα,  πήραμε μια βαθιά ανάσα ικανοποίησης γιατί ξέραμε ότι είχαμε στα χέρια μας ένα σπουδαίο υλικό. Ο Νίκος Αντύπας, Διευθυντής της Polygram,  που ήταν μέσα στην αίθουσα και έζησε την ατμόσφαιρα, μόλις τελείωσε η παράσταση  ήρθε στο βαν ανήσυχος και μας ρώτησε αν την είχαμε γράψει.

Όταν τον διαβεβαιώσαμε ότι η παράσταση ήταν ήδη γραμμένη, και δεν θα΄ ’πρεπε να ανησυχεί, ηρέμησε και μας είπε πως είχε την αίσθηση ότι το αποτέλεσμα θα πρέπει να ήταν καταπληκτικό. Και αποδείχθηκε πράγματι καταπληκτικό. Όλη η αγωνία η συγκίνηση και το τρακ των πρωταγωνιστών δημιούργησαν ένα αποτέλεσμα υψηλού επιπέδου.

Τόσο η Μαρινέλλα όσο και ο Χατζής εξάντλησαν  όλα τα αποθέματα καλλιτεχνικής ευαισθησίας που διέθεταν για το καλύτερο αποτέλεσμα. Η ατμόσφαιρα καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης ήταν μοναδική, οι δε αντιδράσεις του κόσμου, χωρίς υπερβολή,  ήταν εκρηκτικές….

Όσο για τον τριπλό δίσκο, όταν μετά από λίγο καιρό κυκλοφόρησε, έκανε ρεκόρ πωλήσεων. Οι εκπομπές της Polygram έπαιζαν αποκλειστικά το «Ρεσιτάλ»  για αρκετές εβδομάδες και οι Κασσάνδρες που είχαν προβλέψει αποτυχία, διαψεύστηκαν πανηγυρικά...Το «Ρεσιτάλ» θεωρείται πλέον σαν ένας από τους ωραιότερους δίσκους ελληνικού ρεπερτορίου , που έχουν γίνει ποτέ…..                                                                       

……και τώρα

Τα χρόνια πέρασαν και να που ήρθε η στιγμή να ξανασμίξουν οι πρωταγωνιστές εκείνης της ανεπανάληπτης βραδιάς, και μαζί τους  και οι συνεργάτες της παράστασης, για  να μας χαρίσουν στιγμές υψηλών καλλιτεχνικών απαιτήσεων και να αναβιώσουν τη μεγάλη εκείνη βραδιά που άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη της στην ελληνική δισκογραφία.

Δύο από τους πρωτεργάτες του Ρεσιτάλ, ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου και ο Γιάννης Σμυρναίος είναι και πάλι παρόντες. Ο πρώτος στην επιμέλεια του προγράμματος και ο δεύτερος στον ήχο. 

Η παράσταση έχει τη σκηνοθετική σφραγίδα του Σταμάτη Φασουλή, ενώ οι ενορχηστρώσεις των τραγουδιών οφείλονται στο Χάρη Ανδρεάδη.

Φίλιππος Παπαθεοδώρου
Ιανουάριος 2013
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 21:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00

Τιμές εισιτηρίων : 60€, 50€, 40€, 35€, 30€, 25€
Φοιτητικό 20€ (αγορά μόνο από το ταμείο).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου