Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ
Στον αέρα βρίσκεται το σύνολο του κλάδου της εστίασης, καθώς όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η μετάβαση στον υψηλό ΦΠΑ - στο 23% από 9% - κατέρρευσε το σύμπαν, στοιχίζοντας στις επιχειρήσεις το ένα τέταρτο των παραγγελιών τους μειώνοντας παράλληλα την μεικτή αξία ανά απόδειξη.
Αυτό σημαίνει σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ότι το κράτος πολύ απλά δεν πρόκειται να εισπράξει τα έσοδα που ανέμενε και ήδη αυτό φαίνεται, ενώ εκμηδένισε και τα όποια περιθώρια των εταιρειών να ακολουθήσουν εντονότερες προωθητικές ενέργειες υπέρ του καταναλωτή τονώνοντας τη μειωμένη ζήτηση.
Μολονότι όπως επισημαίνουν, οι επώνυμες αλυσίδες επί της συνολικής αγοράς ελέγχουν μόνο το 25% του κλάδου, δυστυχώς αυτές θα είναι και οι πρώτες που θα λυγίσουν από τα φοροεισπρακτικά μέτρα, γιατί πολύ απλά δεν φοροδιαφεύγουν και είναι νόμιμες. Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, το δίμηνο Φεβρουάριος - Μάρτιος οι απώλειες τζίρου σκαρφάλωσαν όσον αφορά πάντα τις οργανωμένες αλυσίδες στο 30% και αυτές ενισχύονται με γεωμετρική πρόοδο.
Μολονότι όπως επισημαίνουν, οι επώνυμες αλυσίδες επί της συνολικής αγοράς ελέγχουν μόνο το 25% του κλάδου, δυστυχώς αυτές θα είναι και οι πρώτες που θα λυγίσουν από τα φοροεισπρακτικά μέτρα, γιατί πολύ απλά δεν φοροδιαφεύγουν και είναι νόμιμες. Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, το δίμηνο Φεβρουάριος - Μάρτιος οι απώλειες τζίρου σκαρφάλωσαν όσον αφορά πάντα τις οργανωμένες αλυσίδες στο 30% και αυτές ενισχύονται με γεωμετρική πρόοδο.
Οι απώλειες αυτές εξηγούν και την απλήρωτη εργασία που καταγράφεται στον κλάδο. Επί συνόλου 400.000 ατόμων που σήμερα παραμένουν απλήρωτοι το 25% περίπου εκτιμάται ότι απασχολείται στον κλάδο της εστίασης. Για την προηγούμενη περίοδο εκτιμάται ότι από το Πάσχα του 2010 έως και τα τέλη του 2011 χάθηκαν την αγορά μέχρι και 1 δισ. Ευρώ σε πωλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι από 2,7 δισ. Ευρώ που ήταν το συνολικό μέγεθος του κλάδου το 2009, το 2011 προσέγγισε μετά βίας το 1,7 δισ. Ευρώ.
Η τραγική αυτή εικόνα της αγοράς έχει οδηγήσει από την μία σε απανωτά λουκέτα σε επώνυμους κρίκους αλυσίδων και από την άλλη σε έναν απίστευτο πόλεμο τιμών. Ενδεικτικό των λουκέτων που μπαίνουν στην αγορά της εστίασης είναι η περίπτωση των Starbucks.
Πληροφορίες λένε ότι η ελληνική θυγατρική της αμερικανικής πολυεθνικής από πέρυσι τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Ιανουάριο φέτος κατήγγειλε περισσότερες από 15 μισθώσεις καταστημάτων. Κλεισίματα, όμως, καταστημάτων έχουν λίγο πολύ όλες οι εταιρείες του κλάδου σε μία προσπάθεια συμπίεσης του λειτουργικού τους κόστους.
Την ίδια στιγμή εντείνεται ο πόλεμος τιμών από το σύνολο των οργανωμένων αλυσίδων εστίασης και καφέ. Με εκτεταμένες προσφορές σε βασικά τους είδη, εκπτωτικά κουπόνια αλλά και πλουσιοπάροχους διαγωνισμούς προσφέροντας ακόμη και δωρεάν ταξίδια προσπαθούν να προσελκύσουν στις σχεδόν άδειες σάλες των εστιατορίων τους καταναλωτές, επιδιώκοντας τι άλλο εισπράξεις.
Ενέργειες που όμως αν και αξιοσημείωτες πέφτουν στο κενό. Πότε άλλωστε αναρωτιούνται παράγοντες της αγοράς, μπορούσε ο καταναλωτής να αγοράσει οικογενειακή πίτσα με τιμή από 8,88 ευρώ μέχρι και 9,90 ευρώ ή να απολαύσει το καφέ του με 1 ευρώ και όχι με 2,40 ευρώ που κόστιζε το 2009.
Αναμφίβολα τονίζουν οι ίδιες πηγές αν και έχει καταρρεύσει ο κλάδος, η κρίση έχει διορθώσει τις τιμές στα προσφερόμενα είδη, τοποθετώντας αυτές στα επίπεδα που έπρεπε να είναι όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου